Artikelomschrijving
Het werk van de intern begeleider heeft veel verschillende invalshoeken en wordt op scholen op diverse manieren vormgegeven. Deze geheel vernieuwde beroepsstandaard geeft een 'gezicht' aan die diversiteit van taken en biedt tegelijkertijd een kader voor het werk van de intern begeleider.
Op steeds meer scholen ontwikkelt de rol van de intern begeleider zich in de richting van kwaliteitscoordinator; de focus op het stimuleren en coordineren van de onderwijskwaliteit neemt toe. De intern begeleider als kwaliteitscoordinator heeft een sleutelpositie in het team. De kwaliteitscoordinator heeft geen beoordelende rol, maar werkt vanuit vertrouwen om 'de goede dingen te doen voor leerlingen'.
Deze beroepsstandaard geeft niet alleen duidelijkheid over de taken en verantwoordelijkheden van de ib'er als kwaliteitscoordinator, maar beschrijft ook de bijbehorende competenties en kwaliteitseisen. Daarnaast is er aandacht voor de ethische aspecten, die voor het dagelijks handelen van belang zijn. Tot slot is er een functiereeks met daarin voorbeeld-functieprofielen opgenomen.
Taal: Nederlands
Aantal pagina's: 100
Verschijningsdatum: 16-03-2023