Overheden communiceren met burgers. En dat doen zij met een reden. Bijvoorbeeld om mensen aan te moedigen meer te bewegen en zo overgewicht tegen te gaan. Of om rommel direct in de vuilnisbak te gooien om zo milieuvervuiling te helpen verminderen. De overheid zet communicatie grootschalig in voor het veranderen, versterken of afzwakken van gedrag, attitudes en kennis onder burgers.
Overheidscommunicatie legt de focus op de beinvloedende rol van overheidscommunicatie. Het boek geeft een overzicht van actuele sociaalwetenschappelijke inzichten die de bijdrage van communicatie aan overheidsbeinvloeding een stevig fundament geven. Deze inzichten worden geillustreerd met voorbeelden uit campagnes en krantenartikelen.
Overheidscommunicatie is de opvolger van Nieuwe aanpak in overheidscommunicatie. In deze herziene uitgave is de wetenschappelijke literatuur en een aantal cases geactualiseerd. Aan social media en storytelling zijn aparte hoofdstukken gewijd en er is aandacht voor de ethische aspecten van beinvloedende overheidscommunicatie. Daarnaast bespreek het boek de consequenties van laaggeletterdheid en beperkte digitale vaardigheden voor overheidscommunicatie.
Overheidscommunicatie is bedoeld voor hbo- en wo-studenten van opleidingen waarin aandacht is voor (overheids)communicatie en gedragsbeinvloeding. Daarnaast is het een naslagwerk voor communicatieprofessionals en bestuurders.
Taal: Nederlands
Aantal pagina's: 288
Verschijningsdatum: 29-01-2020