In het verlengde van goede hulpverlening ligt goed rapporteren over clienten. Een goed rapport is een middel om de hulpverlening vast te leggen en verder te brengen. Het vormt een verantwoording van de gekozen werkwijze en het kan een onderbouwing zijn van keuzes en adviezen. Het is het visitekaartje van de schrijver, van de organisatie die hij vertegenwoordigt en van de beroepsgroep hulp- en dienstverleners als geheel.
In Rapporteren in de hulp- en dienstverlening staat schrijven centraal. Schrijven over de client, schrijven in het belang van de client en vooral: zuiver, zorgvuldig en helder formuleren. Het geeft heldere richtlijnen voor het uit elkaar houden van feiten, interpretaties en meningen. Casussen uit de beroepspraktijk, gekoppeld aan opdrachten, concrete schrijfadviezen en praktische tips zoals de inzet van mindmaps voor een goed gestructureerd rapport, zorgen voor een grote praktische toepasbaarheid.
Op de bijbehorende website staan casussen en links naar videomateriaal met bijbehorende opdrachten, en instructiefilmpjes over de inzet van mindmaps bij het schrijven van een rapport.
In deze vijfde, herziene druk zijn ontwikkelingen in het werkveld opgenomen. Met de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), veranderen of verschuiven een aantal aspecten van rechten en plichten van de hulpverlener en de client in de bescherming van privacygevoelige informatie. Daarom is hoofdstuk 7 geactualiseerd en afgestemd op de AVG. De inzet van mindmaps bij het schrijven van een rapport is ook nieuw, waardoor de uitgave breed inzetbaar is.
Judith ter Horst geeft schrijftrainingen voor sociaal werkers. Daarnaast schreef zij voor Coutinho ook de boeken Schrijfgids voor Social Work en Zakelijk schrijven.
Taal: Nederlands
Aantal pagina's: 160
Verschijningsdatum: 30-08-2018